Haber

Türkiye, İran, Özbekistan ve Türkmenistan arasındaki ulaşım koridorları için “Taşkent Deklarasyonu” imzalandı

Türkiye, İran, Özbekistan ve Türkmenistan arasındaki ulaşım koridorlarının fonksiyonunun artırılması konusunda anlaşmaya varıldı ve “Taşkent Deklarasyonu” imzalandı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, “Ulaşımdaki artışlar karşısında ülkelerimiz arasındaki karayolu geçiş işlemlerimiz kolaylaştırıcı olmaktan uzaktır. Başta transit belgeleri olmak üzere bu sorunların ticaretimizi aksatmasına izin vermemeliyiz.”

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Özbekistan’ın başkenti Taşkent’te düzenlenen Ekonomik İşbirliği Örgütü (EİT) 12. Ulaştırma Bakanları Toplantısına katıldı. Toplantıda Türkiye, İran, Özbekistan ve Türkmenistan arasındaki ulaşım koridorlarının fonksiyonunun artırılması konusunda anlaşmaya varıldı ve “Taşkent Deklarasyonu” imzalandı.

Bakan Uraloğlu, konuşmasında EİT üyesi ülkelerin değerli bir nüfusa ve ekonomik potansiyele sahip olduğunu, bunun hayata geçirilmesi için iş birliği ve dayanışma iradesiyle ortak güçle ortaya çıkarılması gerektiğini ifade etti. Uraloğlu, karayolu taşımacılığında yaşanan sorunlara dikkat çekerek, karayolu taşımacılığının kullanılmaya hazır bir itici güç olduğunu belirtti. Uraloğlu, “Ulaşımı bu gücün itici unsuru olarak görmek isteriz. Ancak ulaşımdaki artışlar karşısında ülkeler arası karayolu geçiş işlemlerimizin kolaylaştırmaktan uzak kaldığını üzülerek vurgulamak isterim. başta geçiş belgeleri olmak üzere bu sıkıntıların ticaretimizi aksatmasına izin verin.Ulaştırma ve ticaretin önündeki sorunlar Nakliye maliyetlerini ortadan kaldırmak ve nakliye maliyetlerini azaltmak için ortak paydamızda olacak organizasyon içerisinde bütünsel bir yaklaşımı benimsemeli ve hayata geçirmeliyiz. Bu bağlamda dost ülkelerimiz arasında ulaşımın serbestleştirilmesi için ikili ve transit kara geçiş belgesi kotalarının kaldırılması gerekiyor. Bu bağlamda Kırgızistan ile ikili ve transit taşımacılığın serbestleştirilmesi konusunda mutabakata vardık ve “Memnuniyet duyuyorum.” son aşamaya geldiğimizi duyuruyoruz. En kısa zamanda diğer üyelerle de bu tür adımları atmayı umuyoruz” dedi.

Orta Koridor ve Hazar geçişleri

Bakan Uraloğlu, örgüte üye ülkeler arasındaki fiziki iletişimin en değerli ve stratejik bileşenlerinden biri olan Bakü-Tiflis-Kars (BTK) demiryolunun bölgenin ekonomik kalkınması ve refahı açısından büyük önem taşıdığını söyledi. . Nisan 2016’dan bu yana alınan tedbirler sonucunda ortak ve ulusal transit rejimlerinde taşımacılığın basitleştirilmiş bir yöntemle demiryolu ile yapılabileceğini kaydeden Uraloğlu, “Yaklaşık 50 kişilik bir trenin sınır geçiş işlemlerini kolaylaştıran bu sistem Konteynerlerin elektronik entegrasyon ile gümrük idaresine gitmeden 5 ila 7 dakikada gerçekleştirilmesi ticaretimize hız ve hız kazandırıyor.” Verimlilik getirdi. Orta Koridor’da demiryolu hattı üzerinden yapılan yük taşımacılığında iki yıl önce ortak taşıma belgesini kullanmaya başladık. Ortak taşıma belgesi ile hem zamandan hem de maliyetten tasarruf ederek koridorun rekabet gücü açısından önemli bir adım daha atmış olduk. Öte yandan koridorun bölge ülkeleriyle rekabet edebilirliğine yönelik önemli bir adım daha attık. Hazar Denizi’nin bir diğer değerli bileşeni olan Hazar geçişini aktif, verimli ve ekonomik hale getirmeye de odaklandık. Lojistik operasyonlarda sorun yaratan yüksek transit fiyatları ve sistemsiz sefer sorunlarını ortak çabalarımızla ivedilikle çözeceğimize ve Hazar geçişini arzu ettiğimiz rekabetçi rotaya çevireceğimize eminim. Ayrıca bünyemizde yürütülen çalışmaları tamamlayan ek işbirlikleri de geliştiriyoruz. Mesela Türkiye, Azerbaycan ve Kazakistan geçen yıl bir araya gelerek Orta Koridoru destekleyen 56 unsurun yer aldığı bir eylem planı belirlediler. “Aldığımız kararları hayata geçirecek adımları da takip ediyoruz” dedi.

Bakan Uraloğlu, bugün kabul edecekleri Taşkent Deklarasyonu ile ulaştırma iş birliği için güzel bir çerçeve çizildiğini söyledi.

Zengezur bağlantısı

Bakan Uraloğlu, bölge için bir başka güzel haberin de Zengezur teması üzerinden yeni fırsatların ortaya çıktığını ve bu temasın Kafkasya’nın normalleşmesi için hayati önem taşıdığını ifade etti. Uraloğlu, Türkiye ile Azerbaycan arasında doğrudan demiryolu ve karayolu ulaşımını sağlayacak bu ilişkinin hayata geçirilmesinin tüm bölgeyi birbirine bağlayacak önemli bir adım olacağını kaydetti. Uraloğlu, tüm bölge ülkelerinin yararlanacağı bu sınırın bir an önce tamamlanması için Azerbaycan ile birlikte çalıştıklarını vurguladı.

demiryolu taşımacılığı

Demiryolu taşımacılığına özel önem verdiklerini kaydeden Bakan Uraloğlu, bu alanda değerli çalışmalara imza attıklarını söyledi. Uraloğlu, “Türkiye’de bugün yüzde 4 olan demiryolu taşımacılığı oranını 2029’da yüzde 11’in üzerine, 2053’te ise yaklaşık yüzde 22’ye çıkarmayı hedefliyoruz. Böylece ülkemizde demiryollarının yük taşımacılığındaki payı da artacak” dedi. 2053 yılına kadar 7 kat artacağız. Yeniden yurt dışına çıkacağız. “Demiryolunun yük taşımacılığındaki payını 10 kat artırmayı hedefliyoruz. 2002 yılından bu yana ulaştırma altyapısına yaklaşık 194 milyar dolar yatırım yaptık. Bundan sonra 2053 yılına kadar yaklaşık 168 milyar dolar yatırım yapmayı planlıyoruz. Bu planda en büyük payı demiryolu altyapısının geliştirilmesine ayırdık” dedi.

Uraloğlu, üye ülkelerle birlikte atılması gereken adımlar hakkında şöyle konuştu:

“Ülkelerimizin ortak ekonomik kalkınması ve vatandaşlarımızın refahının artması için Ulaştırma Bakanlıkları olarak biz neler yapabiliriz? Ülkelerimiz arasındaki ticareti zorlaştırmak yerine kolaylaştırıp teşvik etmenin zamanı geldi. İnanıyorum ki ihtiyacımız var.” Savunmacı ve kapalı politikalarımızı dikkatle ve farklı bir bakış açısıyla yeniden gözden geçirmeye, bu anlamda ulaştırma alanında dijitalleşmeye büyük önem veren ve bu konuda lider ülke olan Türkiye’nin hazır olduğunu belirtmek isterim. Dileyen üye ülkelerle deneyim paylaşımında bulunmak. Örnek vermek gerekirse, Türkiye ile Özbekistan arasında yürütülen ve uluslararası karayolu taşımacılığında taşıyıcılara büyük kolaylık sağlayacak olan e-İzin veya Elektronik İzin, “Karayolu Geçiş Belge Sistemi ile” Böylece nakliyeciler fiziki evraklar için uzun süre beklemek zorunda kalmayacak, araç nerede olursa olsun evraklara elektronik ortamda ulaşma imkanına kavuşacak.”

“İşbirliği ülkelerimizin güvenliğine ve istikrarına da katkıda bulunacaktır.”

Bakan Uraloğlu, ulaştırma alanındaki çalışmaların sadece bölgenin ekonomisine değil, barışına, güvenliğine, istikrarına ve insani kalkınmasına da katkı sağlayacağının altını çizerek, “Böylece ülkelerimizin refah seviyesi hep birlikte artacak” dedi. Bu toplantı, dost ülkeler arasındaki iş birliğini ilerletmemize ve ülkelerimizin arzu ettiğimiz ulaşım ve taşımacılık hizmetlerine en kısa sürede ulaşmasını sağlamamıza olanak sağlayacaktır.” “Umarım ticari seviyelere ulaşırlar” dedi. – TAŞKENT

manyas-haber.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu